اهمیت مصرف آهن در کودکان – علائم و عوارض کمبود آهن در کودکان



اگر مسئولیت مراقبت از کودک در منزل را بر عهده دارید و یا پرستار کودک هستید، با ما همراه باشید تا مهمترین منابع آهن برای رفع نیاز کودک را بشناسید، بهترین پرستار کودک و خدمات نگهداری از آنها را در منزل در سپید بیابید. مرکز خدمات پرستاری گستر. آن را امتحان کنید و برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. مصرف آهن، علائم و نشانه‌های کمبود آهن در کودکان، کودکان و نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند معمولاً آهن کافی دریافت می‌کنند، برای کودکانی که شیرخشک مصرف می‌کنند خوب است شیرخشک غنی شده با آهن تهیه کنند، اما زمانی که کودک شروع به خوردن می‌کند، ممکن است آهن کافی دریافت نکند و همین موضوع باعث کم خونی او شود. اگر کودک شما اشتها ندارد، به آرامی وزن اضافه می کند، پوست او رنگ پریده است و نمی خوابد، کمبود آهن در بدنش وجود دارد، کودکی که آهن کافی دریافت نکرده است، فعالیت بدنی کمتری دارد و مراحل رشد او کند و کند، سایر علائم کمبود آهن در کودکان شامل خستگی، سرگیجه، سردرد و ضربان قلب نامنظم است. از عوارض کمبود آهن می توان به مشکلات یادگیری، مشکلات رفتاری کودک، ضعف عضلانی، گوشه گیری و تاخیر در انجام مهارت های حرکتی کودک اشاره کرد، همچنین کمبود آهن باعث تضعیف سیستم ایمنی کودک و احتمال بیمار شدن کودک می شود. . بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش می دهد. بیشتر بخوانید: جدول برنامه غذایی کودکان، میزان آهن مورد نیاز کودک، میزان آهن مورد نیاز روزانه کودکان را در زیر بررسی می کنیم: شیرخوار 7 تا 12 ماه: 11 میلی گرم در روز کودکان 1 تا 3 سال: 7 میلی گرم در روز کودکان 4 تا 8 سال: 10 میلی گرم در روز کودکان 9 تا 13 سال: 8 میلی گرم در روز دختران 14 تا 18 سال: 15 میلی گرم در روز پسران 14 تا 18 سال: 11 میلی گرم در روز مصرف آهن بیشتر بدانید: واکسن های کودکان منابع غذایی مهم از آهن برای کودکان انواع گوشت شامل گوشت گاو، گوساله، بره، بوقلمون، مرغ، جگر، ماهی، تخم مرغ، غلات، برنج، ماکارونی، نان غنی شده، حبوبات شامل عدس، نخود و لوبیا و سبزیجاتی مانند لوبیا سبز، نخود، اسفناج و کلم بروکلی. حتما آن را در برنامه غذایی کودک خود بگنجانید. برای اینکه آهن بهتر و راحتتر جذب شود از غذاهای حاوی آهن با ویتامین C مانند گوجه فرنگی، پرتقال یا فلفل سبز استفاده کنید، مثلا اسپاگتی را با گوشت و گوجه فرنگی تهیه و مصرف کنید، این غذا سرشار از آهن است و بسیاری کودکان نیز به آن علاقه دارند. می توانید برای بچه هایی که گوشت دوست ندارند و نمی خورند غذاهایی با حبوبات بپزید، یک سوپ آسان و سبک با عدس یا لوبیا و برنج بپزید، پوره کنید و به کودک بدهید. در کنار نان گندم منبع خوبی از آهن برای کودکان است و با افزودن کمی آبلیموی تازه ویتامین C نیز تامین می شود و سپس به خوبی جذب بدن کودکان می شود. کنسرو ماهی تن دارای اسیدهای چرب امگا 3 و آهن است و می تواند جزء برنامه غذایی کودک باشد، اما مطمئن شوید که او به این غذا حساسیت ندارد، اگر به ماهی تن سبزیجات اضافه کنید، کودک شما یک وعده غذایی کامل خواهد داشت. هفته ای چند بار برای صبحانه غلات یا بلغور جو دوسر غنی شده همراه با میوه هایی که ویتامین C دارند مانند توت فرنگی و پرتقال به فرزندتان بدهید تا آهن موجود در غلات جذب بدن شود. مصرف آهن از کشمش، برگه زردآلو، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو تنبل برای تنقلات کودکتان استفاده کنید زیرا منابع خوبی از آهن هستند، فقط مراقب باشید که کودکتان هنگام خوردن تخمه یا کشمش خفه نشود. ممکن است پزشک با انجام یک آزمایش ساده متوجه کمبود آهن در کودک شود و برای جبران آن مکمل آهن تجویز کند، مکمل را طبق دستور پزشک به کودک خود بدهید و همچنین آن را از کودک دور نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید