درمان سندرم روده تحریک پذیر + کنترل و مدیریت علائم IB


بدانید که شما در درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) تنها نیستید زیرا IBS یک بیماری گوارشی شایع است که حدود 15 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با علائمی مانند درد گوارشی، نفخ، اسهال و یبوست خود را نشان می دهد. اگرچه IBS معمولاً یک بیماری مزمن (طولانی مدت) در نظر گرفته می شود، علائم آن معمولاً یکنواخت و مداوم نیستند، اما گاهی فروکش کرده و در زمان های دیگر شعله ور می شوند. اگر به دنبال کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر هستید، در این مقاله از مجله سلامت هومکا با روش های مختلف درمان IBS آشنا می شوید. برای انجام تست در منزل کلیک کنید. فهرست مطالب عود IBS چیست؟ هنگامی که علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بدتر می شود، مشکلات روده مانند گرفتگی شکم، نفخ، اسهال و یبوست ممکن است بدتر شود. تشدید IBS می تواند از چند ساعت تا چند ماه در هر قسمت طول بکشد. اما چه چیزی باعث تشدید سندرم روده تحریک پذیر می شود؟ علائم گاهی اوقات با خوردن غذاهای خاص یا با اضطراب و استرس افزایش می یابد. با این حال، گاهی اوقات، حتی اگر تمام اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید، باز هم ممکن است علائم بدون دلیل ظاهری ظاهر شوند. در حال حاضر هیچ درمان 100٪ مطمئنی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که می توان برای تسکین علائم و کاهش احتمال تکرار دوره ها انجام داد. مدت زمان تشدید IBS برای همه یکسان نیست. علائم IBS در اکثر افراد به مدت 2 تا 4 روز بدتر می شود و سپس فروکش می کند. بسیاری از مردم IBS را به عنوان امواج متناوب توصیف می کنند که طی چند روز یا چند هفته ظاهر می شوند و پس از مدتی ناپدید می شوند. چگونه علائم سندرم روده تحریک پذیر را در خانه مدیریت و درمان کنیم آیا به دنبال راه هایی برای تسکین علائم IBS هستید؟ در ابتدا باید توجه داشت که هیچ درمان قطعی برای IBS وجود ندارد، اما طیف وسیعی از استراتژی ها و تکنیک های درمانی ممکن است به کاهش شدت علائم کمک کند. در واقع، بیشتر رویکردهای درمانی برای پیشگیری یا کاهش شدت علائم سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود. در ادامه چند نکته مهم به منظور کنترل علائم سندرم روده تحریک پذیر بیان می شود. 1. اجتناب از غذاهای با FODMAP بالا دانستن اینکه از چه غذاهایی برای جلوگیری از تشدید IBS اجتناب کنید می تواند تا حدودی دشوار باشد، اما می توان با کاهش مصرف غذاهای سرشار از “FODMAP” (کربوهیدرات هایی که باعث تولید گاز توسط باکتری های روده می شود) اغلب این کار را انجام داد. . علائم IBS را می توان کاهش داد. پیروی از این نکته غذایی برای اکثر افراد مبتلا به IBS مفید است. غذاهای حاوی کربوهیدرات FODMAP عبارتند از: فروکتان ها مانند سیر، پیاز، گندم و کلم بروکلی الیگوساکاریدها (نوعی کربوهیدرات) مانند نخود، عدس، توفو و لوبیا لاکتوز و محصولات لبنی مانند شیر گاو، ماست و بستنی فروکتوز (شکر میوه) مانند سیب، انبه، هندوانه و عسل، پلی ال هایی مانند شلیل، هلو، آلو، گل کلم و قارچ. در هنگام تشدید سندرم روده تحریک پذیر چه غذاهایی باید مصرف شود؟ برخی از غلات مانند جو بدون گلوتن و برنج سفید، قهوه ای و باسماتی، گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی، سبزیجات پخته شده مانند هویج، نخود فرنگی، سیب زمینی، چغندر، بادمجان و کلم پیچ، مغزها و دانه ها مانند دانه کتان، گردو و بادام باید بعد از هر وعده غذایی مصرف شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد غذاها و ارتباط آنها با علائم سندروم روده تحریک پذیر، یک مجله غذایی از علائم خود نگه دارید. این رویکرد دو مرحله‌ای می‌تواند به شناسایی غذاهای مفید و همچنین غذاهای محرک کمک کند. 2. هیپنوتیزم مبتنی بر روده احتمالاً نام هیپنوتیزم درمانی برای درمان مسائل روانی و اثرات آن بر سلامت روان را شنیده اید، اما جالب است بدانید که مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که این روش در کاهش علائم IBS نیز موثر است. در هیپنوتیزم، تجسم ها و افکار ذهن به آرامی جهت می یابند که در بهبود ارتباط روده و مغز بسیار موثر است. در واقع هیپنوتیزم یکی از بهترین درمان های طبیعی برای تسکین علائم IBS است. نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که هیپنوتیزم روده به اندازه رژیم غذایی کم FODMAP در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر موثر است و این یافته برای افرادی که در پیروی از رژیم غذایی کم FODMAP مشکل دارند، خبر خوبی است. مطالعات همچنین نشان داده اند که هیپنوتیزم مبتنی بر روده به طور قابل توجهی علائم IBS را در بیش از 50 درصد از مبتلایان کاهش می دهد. تصور می‌شود که از راه‌های زیر به کاهش علائم کمک می‌کند: کاهش حساسیت به درد با تأثیر بر مغز، بازگرداندن سیگنال‌های ارتباطی بین روده و مغز به حالت طبیعی، کاهش سطح اضطراب و افسردگی 3. مدیریت استرس و درمان سندرم روده تحریک‌پذیر به دلیل به دلیل ارتباط گسترده بین مغز و روده، استرس می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید کند. به همین دلیل، تکنیک های آرام سازی که قادر به ایجاد آرامش در ذهن هستند، در بهبود عملکرد روده و متعاقباً بهبود علائم IBS موثر خواهند بود. دو رویکرد درمانی موثر در مدیریت استرس به شرح زیر است: مدیتیشن: مدیتیشن می تواند ذهن و روده را آرام کند. در چندین مطالعه با هدف تعیین تأثیر مدیتیشن بر کاهش علائم روده مانند درد و نفخ، مشخص شده است که مدیتیشن می تواند با کاهش سیگنال های درد به کاهش علائم IBS کمک کند. یوگا: یوگا تمرین ذهن و بدن است و تنفس را با حرکات بدن هماهنگ می کند. یافته های علمی نشان می دهد که یوگا می تواند به میزان قابل توجهی علائم سندرم روده تحریک پذیر و اضطراب را در نوجوانان کاهش دهد. 4. مصرف عصاره نعناع و چای عصاره نعناع ترکیبی گیاهی است که قرن هاست در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود. این داروی گیاهی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان سندرم روده تحریک پذیر تایید شده است و شواهد بالینی نیز اثربخشی آن را تایید کرده است. ماده موثره عصاره نعناع منتول است. منتول قادر است گیرنده های درد را مهار کرده و ماهیچه های روده را شل کند. بنابراین، روغن نعناع می تواند به کاهش درد، نفخ و یبوست کمک کند و حتی نشان داده شده است که موثرتر از داروهای ضد اسپاسم است. عصاره نعناع به صورت کپسول موجود است و برای اکثر افراد مشکل و عارضه خاصی ایجاد نمی کند. با این حال، در موارد نادر روغن نعناع ممکن است عوارض جانبی مانند رفلاکس معده ایجاد کند. اگر بعد از مصرف عصاره نعناع احساس سوء هاضمه می کنید، می توانید چای نعناع را امتحان کنید. 5. مصرف کافئین خود را کاهش دهید قهوه و سایر منابع کافئین دار ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید کند. حتی در افراد بدون IBS، کافئین به عنوان یک ملین عمل می کند و اسهال یک عارضه جانبی رایج قهوه بیش از حد است. نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که قهوه می نوشند 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند. هنگامی که علائم بیماری تشدید می شود، بهتر است از نوشیدن قهوه خودداری کنید. سعی کنید مصرف تمام منابع غذایی حاوی کافئین از جمله چای، نوشابه، قهوه و شکلات را به حداقل برسانید. 6. گرما درمانی گرما درمانی یک درمان سنتی برای کاهش انواع درد است و زمانی که معده و روده در سازگاری با دارو مشکل دارند، می توان از این رویکرد درمانی استفاده کرد. این روش با کاهش جریان خون و شل شدن عضلات شکم اثر درمانی خود را اعمال می کند. گرما درمانی به طور موثرتری نسبت به ایبوپروفن انواع خاصی از کمردرد را تسکین می دهد و انتخاب خوبی برای درمان دردهای مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر است. برای انجام چنین روشی سعی کنید شکم خود را با کمپرس آب گرم ماساژ دهید. بهتر است بین پوست و کیسه آب گرم حوله قرار دهید تا پوست دچار سوختگی نشود. 7. ورزش افزایش فعالیت بدنی و ورزش در تسکین علائم و درمان سندرم روده تحریک پذیر مفید است. ورزش می تواند انقباضات طبیعی روده را تنظیم کند و در عین حال استرس را کاهش دهد. در یک مطالعه مشخص شد شرکت کنندگانی که 20 تا 30 دقیقه ورزش را در برنامه روزانه خود گنجانده بودند نسبت به گروه کنترل کیفیت زندگی بهتری داشتند. یافته های علمی نشان می دهد که حتی یک جلسه ورزش ممکن است در مبارزه با علائم IBS مفید باشد. به گفته mindsethealth، دقیقاً مشخص نیست چه چیزی باعث ایجاد علائم سندرم روده تحریک پذیر می شود، اما نتایج چندین مطالعه نشان داده است که عوامل زیر ممکن است در تشدید IBS نقش داشته باشند: خوردن غذاهای محرک: غذاهای حاوی FODMAP (غذاهای دیر هضم) ) کربوهیدرات ها ممکن است دلیل اصلی تشدید علائم IBS استرس باشد: استرس کوتاه مدت و طولانی مدت، به عنوان مثال در استرس کاری یا به طور کلی هر نوع استرس در زندگی می تواند مشکلات روده ای را افزایش دهد عفونت دستگاه گوارش: تغییر فلور میکروبی سالم دستگاه گوارش و جایگزینی آن با مضر یکی از عوامل مهم مشکلات روده ای و تشدید علائم IBS است. مشکلات روانی: افسردگی و اختلال اضطراب پس از یک تصادف یا ضربه می تواند IBS را تشدید کند. خوشبختانه، حملات سندرم روده تحریک پذیر را می توان با استفاده از چندین تکنیک درمانی به خوبی مدیریت کرد. سندرم روده تحریک پذیر، از آنجایی که علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر مشخص نیست، هدف درمان در واقع کاهش علائم است، نه درمان 100٪ بیماری. اگر تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی در کاهش علائم مؤثر نباشد، پزشک ممکن است داروهای IBS را تجویز کند. برخی از داروهای رایج عبارتند از: داروهای اختصاصی IBS. برخی از داروها می توانند با کاهش سرعت حرکات روده به درمان اسهال کمک کنند یا با آبرسانی به روده کوچک به بهبود یبوست در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کمک کنند. آلوسترون و لوبی پروستون داروهایی هستند که به طور گسترده برای IBS استفاده می شوند. ضد اسپاسم این داروها برای شل کردن ماهیچه های صاف روده به منظور کاهش گرفتگی و اسپاسم تولید می شوند. از این گروه می توان به هیوزین (لوسین) و دی سیکلومین (بنتیل) اشاره کرد. از عوارض احتمالی داروهای ذکر شده می توان به خشکی دهان، تپش قلب و مشکل در دفع ادرار اشاره کرد. داروهای ضد اسهال این داروها می توانند در درمان اسهال مفید باشند. داروهای ضد اسهال باید با احتیاط مصرف شوند زیرا ممکن است عوارضی مانند تهوع و استفراغ داشته باشند و بنابراین باید تحت نظر پزشک مصرف شوند. لوپرامید نمونه ای از داروهای ضد اسهال است. داروهای ضد افسردگی برخی از داروهای ضد افسردگی می توانند به کاهش اسهال و یبوست کمک کنند و همچنین ممکن است درد سندرم روده تحریک پذیر را درمان کنند. داروهای ضد افسردگی اغلب در دوزهای کمتر برای درمان IBS نسبت به افسردگی تجویز می شوند. داروهای ضد افسردگی نیز باید فقط زیر نظر پزشک مصرف شوند زیرا عوارض احتمالی از جمله بی خوابی، حالت تهوع و افزایش یا کاهش وزن در این گروه از داروها شایع است. توجه داشته باشید که این مقاله جایگزین نظرات تخصصی و توصیه های پزشکان نیست و هرگز از این مقاله به عنوان جایگزین توصیه های پزشکان استفاده نکنید. (سلب مسئولیت) چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ با مشاهده علائم IBS در خود یا اعضای خانواده، قبل از شروع درمان های خانگی یا خوددرمانی، توصیه می شود در اولین قدم به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق علائم شما تشخیص داده شود. بسیاری از مشکلات گوارشی علائم و نشانه های مشابهی دارند، بنابراین ما نمی توانیم با چندین علامت خوددرمانی کنیم. گاهی اوقات نادیده گرفتن علائم جزئی می تواند منجر به عوارض جدی شود که با علائم شدیدتر همراه است، از جمله: سرگیجه تشدید درد علائمی که در شب بدتر می شوند به طوری که به طور مکرر از خواب بیدار می شوند از دست دادن اشتها خون در مدفوع استفراغ در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد علاوه بر معاینه بالینی، ممکن است چندین آزمایش نیز برای تشخیص دقیق بیماری تجویز شود. برای انجام تست های لازم می توانید از خدمات Humka استفاده کنید. برای ثبت درخواست آزمون خانگی کلیک کنید. ” class=”wp_ulike_btn wp_ulike_put_image wp_post_btn_9660″ style=”width: 120px!important;height: 40px!important;background-color: #1da1f3!important;box-shadow: none!important;ffff;color: پسندیدن

دیدگاهتان را بنویسید