دلایل مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان، علائم کمبود ویتامین



تغذیه کودک یکی از مهم ترین مولفه های رشد اوست. ویتامین ها و مواد معدنی باید در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود تا مواد لازم برای فعالیت های جسمی و ذهنی کودک تامین شود. در این مقاله با اهمیت مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان و ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای آنها آشنا می شویم. اگر در منزل مسئولیت مراقبت از کودک را بر عهده دارید، به تغذیه و مصرف ویتامین های او توجه کنید تا کودک دلبندتان دچار پوسیدگی دندان، ریزش مو نشود. ، ضعف سیستم ایمنی، پوکی استخوان، کندی رشد قد و … مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان، علائم کمبود ویتامین در کودکان همزمان با رشد بدن کودک؛ دریافت مقادیر کافی از مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D که به تقویت استخوان ها کمک می کند برای او حیاتی است. علاوه بر این، آهن، روی، ید، کولین و ویتامین های A، B6 (فولات)، B12 و D نیز برای رشد مغز در سال های اولیه زندگی او بسیار ضروری هستند. برای آگاهی از اهمیت مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان، لازم است ابتدا علائم کمبود ویتامین در کودکان را بشناسیم. این علائم عبارتند از: بدخلقی یا دوره های افسردگی و اضطراب: مواد مغذی همیشه به سلامت روان و سلامت مغز کمک می کنند. کمبود رژیم غذایی می تواند سلامت روان و مغز کودک را مختل کند. بنابراین توصیه می شود رژیم غذایی مورد نظر حاوی مقدار کافی پروتئین و فرآورده های حیوانی باشد. محصولات حیوانی و پروتئینی حاوی موادی هستند که به عملکرد صحیح مغز کمک می کنند. بی اشتهایی: بی اشتهایی زمانی که کودک از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می برد می تواند نشانه کمبود مواد مغذی در بدن او باشد. بی قراری: بی قراری یا بیش فعالی در برخی موارد نشانه خوبی محسوب می شود، اما در واقع آنچه در بدن برخی از کودکان بیش فعال اتفاق می افتد، هضم ضعیف و مقاومت بدن در برابر مواد مغذی است. غذاهایی مانند پاپایا (خربزه) یا دوغ به هضم بهتر در سیستم گوارش کودکان کمک می کند. اضافه وزن غیر طبیعی: کمبود مواد مغذی منجر به اضافه وزن می شود. زیرا زمانی که بدن کودک مواد مغذی مورد نیاز را جذب نمی کند; او همیشه احساس گرسنگی و نارضایتی می کند. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می شود از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. این رژیم باید حاوی مواد مغذی مناسب باشد. مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان کم انرژی: کمبود انرژی در کودک می تواند نشانه کمبود آهن باشد و از علائم آن می توان به عدم تمرکز، فراموشی و گیجی اشاره کرد. غذاهایی که می توانند به کودک شما کمک کنند عبارتند از: انجیر دانه ها و آجیل حبوبات میوه های خشک گوشت درد استخوان: کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین D و کلسیم می تواند باعث درد استخوان، گرفتگی عضلات و اختلال در رشد شود. بنابراین برای داشتن سیستم ایمنی سالم کودک باید مقادیر کافی ویتامین D و کلسیم مصرف کند. کدام ویتامین برای کودکان مناسب است؟ دو دسته مختلف از ویتامین ها وجود دارد. ویتامین های محلول در چربی (A، D، E، K) و ویتامین های محلول در آب (B و C). اگر می خواهید فرزندتان از مشکلات جسمی رنج نبرد. همه این ویتامین ها باید در رژیم غذایی او وجود داشته باشد. ویتامین A بهترین ویتامین برای کودکان است. از جمله عواملی که ویتامین A را به یکی از بهترین ویتامین ها برای کودکان تبدیل می کند، می توان به کمک به رشد کودک، تقویت بینایی و افزایش استحکام استخوان ها اشاره کرد. فرآورده های حاوی این ویتامین عبارتند از: لبنیات (شیر و پنیر)، سبزیجات زرد و سبز (کدو تنبل، برگ سبز کاهو)، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان، ویتامین D ویتامین D به ویژه برای کودکان ضروری است. زیرا باعث استحکام استخوان ها و دندان ها می شود. محصولات حاوی این ویتامین عبارتند از: شیر، پنیر و ماست، آب پرتقال، ویتامین B. گروه ویتامین B شامل ویتامین B2/B3/B6/B1 می باشد. این ویتامین به متابولیسم بدن، گردش خون و تولید انرژی در بدن کودک کمک می کند. محصولات حاوی این ویتامین عبارتند از: گوشت و مرغ، سویا، ماهی، شیر و پنیر، تخم مرغ، آجیل، حبوبات. ویتامین های ضروری برای کودکان تخم مرغ، شیر، پرتقال، سیب زمینی، کدو تنبل و هویج و به طور کلی سبزیجات زرد و نارنجی، منبع غنی ویتامین A هستند که به تقویت بینایی، رشد بهتر پوست، مو و ناخن، استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می کند. . کمبود ویتامین A باعث خشکی پوست کودکان و افزایش احتمال مرگ بر اثر عفونت می شود. ویتامین B ویتامین B برای تقویت سوخت و ساز بدن کودک و رشد ذهنی او ضروری است. کمبود ویتامین B باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی کودکان می شود و بر توانایی یادگیری آنها تأثیر منفی می گذارد. پوست بسیار خشک یا خیلی چرب و وجود آکنه نیز می تواند نتیجه کمبود ویتامین B در کودکان باشد. شیر، پنیر، گوشت قرمز، آجیل، تخم مرغ، ماهی، نان ذرت، سویا، لوبیا و غلات منابع غنی ویتامین B هستند. حتما این غذاها را در برنامه غذایی روزانه کودک خود بگنجانید. بیشتر بخوانید: جدول برنامه غذایی کودکان ویتامین C. مصرف ویتامین C در رشد عضلات و بافت کودکان بسیار موثر بوده و برای سلامت پوست آنها ضروری است. این ویتامین به کلاژن سازی کمک می کند و باعث می شود آهن موجود در غذا جذب بدن کودک شود. سلامت دندان ها، استخوان ها و لثه های کودک با استفاده از ویتامین C بهتر می شود، میوه ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو، کیوی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند و باید روزانه مصرف شوند. مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان ویتامین D باید در برنامه مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان لحاظ شود. ویتامین D باعث بهبود سیستم ایمنی و رشد سلولی می شود. این ویتامین به جذب کلسیم و حفظ استخوان ها و دندان های کودک کمک می کند. کمبود ویتامین D منجر به راشیتیسم و ​​استخوان های ضعیف می شود. نور خورشید یکی از بهترین منابع جذب ویتامین D است. تخم مرغ، کره و روغن ماهی نیز حاوی این ویتامین هستند. بیشتر بخوانید: ویتامین E بیماری نوزاد ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت پوست و چشم ضروری است. اگر سطح این ویتامین در بدن کم باشد باعث ضعف عضلانی، خشکی پوست و مو و گرفتگی عضلات پا می شود. آجیل، مارگارین، کانولا و روغن آفتابگردان منابع غنی ویتامین E هستند. بهترین مولتی ویتامین برای کودکان که مکمل ویتامین برای کودک شما مناسب است. بستگی به نظر دکتر داره در مورد این موضوع حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. انواع مکمل های ویتامینی کودکان برای خرید یک مولتی ویتامین مناسب برای کودک باید چند نکته را در نظر بگیرید. این نکات عبارتند از: ویتامین های موجود در محصول: مولتی ویتامینی که خریداری می کنید باید حاوی ویتامین های مورد نیاز کودک باشد. سن کودک: سن یکی از نکات مهمی است که هنگام خرید مولتی ویتامین برای کودک باید به آن توجه کنید و در این مورد با مسئول داروخانه مشورت کنید. مواد تشکیل دهنده محصول: حتماً ترکیبات محصول را بررسی کنید و از خرید محصولات حاوی قند مصنوعی و فروکتوز بالا خودداری کنید. شکل محصول: مولتی ویتامین ها در اشکال مختلف مانند قرص، شربت، قرص جویدنی و پودر موجود می باشند. باید در نظر داشته باشید که کودک شما با کدام نوع مولتی ویتامین راحت تر است. مواد معدنی لازم برای کودکان در کنار ویتامین ها، مواد معدنی مانند آهن و کلسیم نیز برای رشد کودکان ضروری است. برای پیشگیری از کم خونی در کودکان و بهبود رشد مغز آنها باید آهن در برنامه غذایی روزانه کودکان گنجانده شود. گوشت گاو، بوقلمون، آلو، لوبیا و اسفناج حاوی آهن هستند و آهن بدن کودک را تامین می کنند. کلسیم نقش مهمی در تقویت استخوان ها و دندان های کودکان دارد. عملکرد صحیح عضلات و اعصاب بدن و همچنین انعقاد خون با کمک کلسیم امکان پذیر است. محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر، کشک، تخم مرغ، آب پرتقال، گیاهان با برگ های سبز تیره مانند اسفناج و کلم منابع غنی کلسیم هستند که باید در برنامه غذایی روزانه کودکان گنجانده شود. رژیم غذایی روزانه کودکان باید حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری باشد. شامل می شود تا رشد کودک به خوبی انجام شود. اگر کودک شما به درستی غذا نمی خورد یا فست فود و نوشابه زیاد مصرف می کند، برای استفاده از قرص های مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنید. اهمیت مصرف ویتامین ها و مواد معدنی را برای کودکان جدی بگیرید. مواد معدنی مورد نیاز کودکان و نوزادان کودک شما برای رشد، تکامل و سلامتی به مواد معدنی ضروری زیادی نیاز دارد. مهمترین آنها کلسیم، آهن، ید و روی است: شیر مادر مقدار کافی کلسیم دارد. اما برای کودکان غیر شیرخوار می توانید از مولتی ویتامین ها و مواد طبیعی حاوی کلسیم استفاده کنید. آهن: غذاهای غنی از آهن شامل گوشت و غلات غنی شده با آهن است. مصرف یک وعده غذای حاوی ویتامین C در روز از سن شش ماهگی می تواند جذب آهن را افزایش دهد. روی: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند به روی اضافی نیاز ندارند. روی در گوشت (به ویژه گوشت قرمز) و ماست یافت می شود. کمبود روی باعث کاهش اشتها و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف ویتامین ها و مواد معدنی برای کودکان راه پیشگیری از کمبود ویتامین است. بهترین راه برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل است. برای کمک به افزایش مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی، روی مواد غذایی زیر تمرکز کنید: سبزیجات نارنجی و میوه‌های قرمز مغزها و دانه‌ها حبوبات غلات سبوس‌دار ماهی چرب زرده تخم‌مرغ لبنیات کم‌چرب برخی از کودکان نیز ممکن است برای رفع نیازهای تغذیه‌ای خود به مکمل‌ها نیاز داشته باشند. برای اطلاع از نوع و میزان مصرف این مکمل ها باید با پزشک مشورت کنید. در صورت نیاز به پرستار کودک برای نگهداری از کودک در منزل با شرکت خدمات پرستاری سپید گستر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید