رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودک


انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است. این امر مستلزم داشتن استعداد لازم برای کسب مهارت های عملی در جامعه است. از طرفی باید این نکته را نیز در نظر گرفت که این مهارت ها از دوران کودکی شروع می شود. بنابراین مهم است که والدین اطلاعات کافی در مورد مراحل رشد مهارت های فردی و اجتماعی فرزند خود داشته باشند. به همین دلیل قصد داریم این مراحل را بیان کنیم. مراحل رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودک سه ماهه. در این سن کودک با واکنش های صورتش به والدینش می گوید که گرسنه است. و او منتظر یک بطری شیر و غذا است. در این شش ماهگی، کودک با دهان یا لثه خود مواد غذایی مانند بیسکویت را می جود. همچنین می تواند بطری شیر را به تنهایی نگه دارد. رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودک در این سن به گونه ای است که می تواند از یک لیوان کوچک در حالی که شخصی آن را برایش نگه داشته است، بنوشد. کودک نه ماهه در این سن علاوه بر اینکه می تواند بیسکویت خودش را بخورد، می تواند تکه های کوچک غذا را نیز با انگشتش بخورد. در دوازده ماهگی رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودک در این سن وارد مرحله جدیدی می شود. مثلاً می تواند یک قاشق پر از غذا را به دهان ببرد، اما باز هم نمی تواند آن را در دهان بگذارد و محتویات قاشق را می ریزد. یا زمانی که پدر و مادر می خواهند به کودک لباس بپوشند، کودک دست و پای خود را حرکت می دهد تا لباس به راحتی بر تن او شود. هجده ماهگی در این سن که کودک شاهد حادثه ای در اطراف خود است، گاهی نشان می دهد که باید از آن حادثه دور شود. از طرفی می تواند غذاهای نیمه جامد مانند پوره را بجود. دو سالگی در این سن است که کودک می تواند مثانه خود را کنترل کند و به تدریج دیگر نیازی به پوشک ندارد. او می تواند یک لیوان را با دو دست بگیرد. می تواند بین خوراکی و غیر خوراکی تشخیص دهد. همچنین هنگام پایین کشیدن شلوار می تواند به والدین کمک کند. آگاهی از رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودک در این سن می تواند به والدین کمک کند تا برای او برنامه ریزی کنند. سه سالگی کودک در سه سالگی می تواند دکمه های بزرگ را ببندد، کفش ها را جابجا کند و شیر آب را باز یا ببندد. همچنین مهارت های فردی کودک در این سن در مورد غذا خوردن تقریباً توسعه یافته است. به گونه ای که هنگام غذا خوردن با قاشق و چنگال احتمال ریختن غذا کمتر شود. چهار سالگی کودک در این سن می تواند تعداد قابل توجهی از موارد بهداشت فردی مانند پوشیدن جوراب، مسواک زدن، شانه کردن مو و غیره را انجام دهد. در پنج سالگی رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودک در این سن به حدی رسیده است. نقطه ای که می تواند لباس هایش را بدون نظارت دیگران بپوشد. بعد از استفاده از توالت غذا بخورد و خودش را تمیز کند. کودک در این سن به هر دو طرف نگاه می کند و هنگام عبور از خیابان محتاط است. شش سالگی در این سن تمایل کودک به تماس با دیگران و صحبت با آنها مشهود است. از استشمام رایحه های مختلف لذت می برد. و هنگام استحمام دمای آب را با شیر آب تنظیم می کند. در نهایت در این مقاله به روند رشد و تکامل مهارت های فردی و اجتماعی کودک از سه ماهگی تا شش سالگی اشاره کردیم. همچنین می دانستیم که این روند فراز و نشیب های خود را دارد. اما به طور کلی، این یک رویکرد رو به جلو و در حال تحول است. البته این روند در شش سالگی متوقف نمی شود و تا سن دوازده سالگی و حتی بالاتر ادامه می یابد. منابع https://www.vancopayments.com/education/blog/social-skills-in-child-developmenthttps://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnins.2015.00333/fullhttps://www.verywellfamily.com /هفت-مهارت-اجتماعی-کودکان-4589865 The post رشد مهارت های فردی و اجتماعی کودک appeared first on مجتمع توانبخشی پزشکی رایحان.

دیدگاهتان را بنویسید