روش های پیشگیری و کنترل فشار خون بالا در سالمندان در منزل



فشار خون یکی از نشانه های اصلی زندگی است، زمانی که شریان های بزرگ خاصیت ارتجاعی و استحکام طبیعی خود را از دست می دهند و عروق کوچک باریک می شوند، فشار خون بالا می رود. در مقاله روش های پیشگیری و کنترل فشار خون بالا در سالمندان شما را با راهکارهای پیشگیری آشنا می کنیم. فشار خون بالا گاهی کشنده و خاموش است، زیرا معمولاً تا مراحل پایانی هیچ علامتی ندارد. فشار خون به طور طبیعی به دلیل استرس و فعالیت بدنی افزایش می یابد. با این حال، فردی که از فشار خون بالا رنج می برد، حتی در زمان استراحت نیز فشار خون بالاتر از حد طبیعی دارد. با استفاده از راه حل های زیر می توان از شدت این آسیب ها کاسته شد. فشار خون بالا و ارتباط آن با سایر اعضای بدن فشار خون بالا بسیار خطرناک است و گاهی به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود، زیرا تمام عملکردهای بدن به جریان خون بستگی دارد. آنها به دلیل فشار خون بالا از اختلال عملکرد رنج می برند. اگر خون به درستی در بدن جریان نداشته باشد، اندام هایی مانند چشم، کلیه و مغز دچار آسیب های جبران ناپذیری می شوند. بیماری های قلبی عروقی با تاثیرات منفی بر سلامت روان، باعث ایجاد استرس و اضطراب در سالمندان می شود. از طرفی استرس و اضطراب باعث افزایش فشار خون و عوارض آن می شود. فشار خون بالا به مویرگ های مغز به خصوص در قسمت های مربوط به شناخت و حافظه آسیب می زند و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. روش های پیشگیری و کنترل فشار خون در سالمندان علت فشار خون بالا چیست؟ علل این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است و دلیل خاصی وجود ندارد، یک سری عوامل باعث افزایش فشار خون می شوند. برخی از عوامل خارج از کنترل فرد هستند اما عوامل زیادی تحت کنترل شما هستند و با آگاهی از این عوامل و استفاده از روش ها می توانید از فشار خون بالا پیشگیری کنید. برخی از عواملی که فرد را مستعد ابتلا به فشار خون می کند: سن بالای 60 سال با افزایش سن، احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش می یابد. چاقی و اضافه وزن. نوشیدنی های کافئین دار مانند: قهوه، چای، نوشابه، نوشابه های انرژی زا، سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های الکلی، انزوای اجتماعی و اجتناب. حضور در جمع دوستان و خانواده که ناشی از افسردگی سالمندان است می تواند باعث افزایش فشار خون در فرد شود. رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی نمک یا چربی اشباع شده، مصرف نکردن میوه و سبزیجات، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی می تواند با افزایش ترشح آدرنالین و کورتیزول باعث ایجاد استرس و اضطراب شده و باعث افزایش فشار خون در فرد شود. عوامل ژنتیکی، اگر یکی از والدین یا هر دو فشار خون بالا داشته باشند، خطر ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است. مصرف برخی داروها، کورتیکواستروئیدها، داروهای درمان بیش فعالی، داروهای ضد افسردگی و برخی داروهایی که در درمان سرطان ها استفاده می شوند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند استامینوفن و ایبوپروفن، داروهای محرک مانند کوکائین و متامفتامین ها. پیشگیری از فشار خون بالا اولین و مهمترین و همچنین ساده ترین راه برای کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا تغییر سبک زندگی است. کنترل وزن، کاهش حتی یک کیلوگرم وزن برای کنترل فشار خون مفید است. ورزش راهی برای مبارزه با فشار خون بالا است. ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری برای کاهش فشار خون مفید هستند، بنابراین باید حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. کاهش مصرف نمک و غذاهای پرچرب، داشتن رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب و مواد غذایی حاوی پتاسیم مانند غلات کامل و خشکبار، عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی، روش های پیشگیری و کنترل پرچرب فشار خون در سالمندان، اندازه گیری فشار خون، پرهیز از مصرف سوسیس، کنسرو گوشت، برگر و سایر فرآورده های گوشتی به دلیل داشتن سدیم بالا و همچنین پرهیز از سبزیجات کنسرو شده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر نمک ها تنقلات، خوراک مختصر. مواد حاوی کافئین مانند قهوه، چای، نوشابه های کولا و شکلات باعث افزایش فشار خون می شوند و باید در مصرف متعادل باشند. استفاده از گوشت سفید به جای گوشت قرمز. کنترل استرس، زیرا استرس و عصبانیت یکی از عواملی است که فشار خون را افزایش می دهد و خیلی سریع عمل می کند. هر روز به اندازه کافی استراحت کنید زیرا کار بی وقفه بیشترین فشار را بر سلامت فرد وارد می کند. فشار خون خود را اندازه گیری کنید برای افرادی که فشار خون بالا تشخیص داده شده است، اندازه گیری و کنترل فشار خون در طول روز ضروری است. فشار خون تحت تأثیر عوامل مختلف در نوسان است. استرس، فعالیت بدنی، غذا و سایر احساسات منجر به افزایش فشار خون می شود. روش های پیشگیری و کنترل فشار خون بالا در سالمندان. هنگام اندازه گیری فشار خون در خانه به نکاتی توجه کنیم. نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون، نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار مصرف نکنید و همچنین سیگار نکشید. 5 تا 10 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون، روی صندلی بنشینید و آرامش خود را حفظ کنید، هر دو پا روی زمین و ساعد تکیه داده شوند و سعی کنید آرنج خود را روی بازوی صندلی یا میز موازی با قلب قرار دهید. بازوبند فشارسنج را روی پوست خود قرار دهید نه روی لباس. هنگام اندازه گیری فشار خون از صحبت کردن خودداری کنید. مهمترین چیز این است که داروها را به موقع و به طور منظم مصرف کنید. در این زمان فرد باید این موضوع را به سالمندان یادآوری کند و با استفاده از فشارسنج به طور مرتب فشار او را چک کند. اگر قادر به مراقبت تمام وقت از عزیزان خود نیستید، بهتر است مراقبت از سالمندان خود را در منزل به شرکت سپید گستر بسپارید. این شرکت سال هاست در زمینه نگهداری از سالمندان تجربه کسب کرده است و نحوه پیشگیری و کنترل فشار خون بالا در سالمندان را به شما آموزش می دهد. مطمئنا بهترین انتخاب برای شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید