شاخص توده بدنی یا bmi چیست؟ چگونه bmi را محاسبه و استفاده کنیم؟



bmi چیست؟ این سوال حتما از اولین باری که این اصطلاح را شنیدید برایتان پیش آمده است. ممکن است این واژه را بارها و بارها در موقعیت های مختلف شنیده باشید. حتی ممکن است یک محاسبه bmi را در مطب دکتر خود یا توسط شخص دیگری انجام دهید بدون اینکه متوجه باشید این اصطلاح به چه معناست. یا فایده bmi چیست؟ در این مقاله با نحوه محاسبه bmi و نحوه استفاده از آن، زمان توجه بیشتر به آن بیشتر آشنا می شویم. محتوای این مقاله bmi چیست؟ در علم پزشکی به شاخص یا نمایه توده بدنی به BMI می گویند که معادل فارسی عبارت (Body Mass Index) است. در واقع، محاسبه bmi به ما کمک می کند تا بدانیم آیا در محدوده وزنی سالم هستیم یا باید بیشتر مراقب باشیم. جدول محاسبه BMI (شاخص توده بدنی) چگونه bmi را محاسبه کنیم؟ یک فرمول بسیار ساده برای محاسبه BMI وجود دارد. از تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می آید. عدد به دست آمده از این فرمول به شما نشان می دهد که چقدر سالم، نرمال یا ناسالم هستید و افزایش وزن شما را نشان می دهد. البته این شاخص معایبی نیز دارد و برای سلامتی نمی توان به آن تکیه کرد. زیرا در این فرمول قادر به تفکیک وزن عضلانی از وزن چربی نیستیم. می دانیم که وزن یک کیلوگرم عضله به اندازه یک کیلوگرم چربی است، اما توده عضلانی کمتر و چربی بیشتر از چربی است. همچنین افراد در سنین مختلف (کودکان، بزرگسالان و سالمندان) با توجه به سوخت و ساز بدنشان بهتر است BMI یا شاخص توده بدنی خود را در محدوده مشخصی نگه دارند. پزشکان و متخصصان تغذیه اعداد این فرمول را در 6 محدوده از کم وزنی تا چاقی دسته بندی کرده اند: محدوده سنی شاخص توده بدنی بهینه 17 تا 24 سال 21 24 تا 44 سال 24 44 تا 54 سال 25 54 تا 27 شما می توانید از استفاده از فرمول مورد استفاده ما قبل از محاسبه BMI، شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید و با توجه به عدد بدست آمده از محدوده وزن خود آگاه باشید. کاربرد bmi چیست و برای چه کسانی ضروری است؟ برای افراد در هر سنی بهتر است به طور منظم bmi را محاسبه کنند تا وزن خود را در محدوده سالم نگه دارند. اما افرادی که کم وزن یا چاق هستند باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. به خصوص افرادی که اضافه وزن و چاقی دارند و از بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، مشکلات قلبی عروقی و … رنج می برند، باید همیشه شاخص توده بدنی (BMI) خود را اندازه گیری کرده و به دنبال راه هایی برای کاهش آن باشند. . کاربرد BMI چیست؟ برای تغییر و دستکاری شاخص توده بدنی، باید عوامل موجود در فرمول را تغییر دهیم: قد، وزن، سن و جنسیت. اما همانطور که می دانید به جز وزن، هیچ یک از عوامل دیگر را نمی توانیم تغییر دهیم. بنابراین برای تغییر BMI، باید وزن کم یا افزایش دهیم. پس از آشنایی با مفهوم bmi چیست و نحوه محاسبه BMI، حال باید به این سوال پاسخ دهیم که چگونه در صورت نیاز وزن خود را کم یا زیاد کنیم؟ افرادی که کمبود وزن دارند زمان نسبتاً آسان‌تری برای افزایش وزن و رسیدن به محدوده وزنی سالم دارند. افرادی که شاخص توده بدنی آنها بالای 30 و گاهی بالای 40 است، کار سختی پیش رو دارند. در اینجا چند راه برای کمک به کاهش وزن وجود دارد؛ در صورت ترکیب، می توانید در مدت زمان نسبتاً کوتاهی و کاملاً ایمن وزن کم کنید. داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن و رهایی از چربی های اضافی، اولین قدم پیروی از یک رژیم غذایی سالم است. یک رژیم غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات و انواع فیبر است. این غذاها اغلب کم کالری هستند و همچنین به تامین انرژی بدن کمک می کنند. البته توصیه می کنیم برای داشتن رژیم غذایی مناسب با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. ورزش را فراموش نکنید یکی از مهمترین عوامل کاهش وزن و لاغری ورزش منظم است. البته وقتی صحبت از ورزش می شود، منظورمان فعالیت های بدنی است که کالری زیادی می سوزاند، مانند شنا، دویدن، دوچرخه سواری و خواب کافی. یکی از دلایل افزایش وزن، کم خوابی است. خواب کافی علاوه بر متعادل کردن وزن، به بهبود سلامت بدن، افزایش تمرکز، داشتن پوستی سالم و شفاف، عملکرد بهتر اندام های داخلی و سیستم دفاعی و … کمک می کند. برای داشتن خوابی مفید و موثر می توانید از روش های زیر استفاده کنید: شام را سبک بخورید و بهتر است بیش از ۲ ساعت قبل از خواب چیزی نخورید. زمان خواب مشخصی داشته باشید. قبل از خواب از تماشای تلویزیون خودداری کنید. … از استرس و اضطراب دوری کنید. کنترل اضطراب و استرس کار ساده ای نیست و همیشه نمی توان با آن کنار آمد. اما اگر مراقب سلامت روان خود باشید قطعا بدنی سالم خواهید داشت که به کنترل bmi بدنتان نیز کمک می کند. استرس همچنین میل به خوردن را در برخی افراد افزایش می دهد و باعث چاقی می شود. برای کنترل استرس خود می توانید از روش های زیر استفاده کنید: از داروهای گیاهی و چای بیشتر استفاده کنید. یوگا و مدیتیشن را کنار نگذارید. داشتن برنامه ریزی دقیق برای انجام کارها به کاهش استرس کمک می کند. از روانشناسان کمک بگیرید، زیرا بهترین راه برای انجام هر کاری مراجعه به متخصص است. روش های رایج کاهش وزن مانند ورزش و رژیم غذایی به سختی می تواند برای افرادی با شاخص توده بدنی بالای 40 موثر باشد. یکی دیگر از روش های اساسی کاهش وزن، جراحی لاغری (جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده) است. در جراحی لاغری با کوچک کردن معده کالری دریافتی فرد کاهش می یابد و به مرور زمان وزن فرد کاهش می یابد. این جراحی در اکثر موارد موفقیت آمیز بوده است. اما توجه داشته باشید که جراحی لاغری آخرین گزینه در لیست ماست. به طور کلی، کاهش وزن آسان نیست، و از آنجایی که هیچ کس یک شبه چاق نیست، نمی تواند یک شبه وزن کم کند. بنابراین کاهش وزن فرآیندی زمان بر خواهد بود و نباید تسلیم شوید. محاسبه منظم BMI به همراه بررسی های عمومی بدن به شما کمک می کند تا علاوه بر کنترل سلامتی از افزایش وزن و چاقی جلوگیری کنید. سوالات bmi در این مقاله چیست؟ چگونه bmi را محاسبه کنیم؟ و فایده BMI چیست؟ ما پاسخ دادیم و سپس راه حل هایی را برای کنترل و پیشگیری از چاقی بررسی کردیم. اگر چیزی دارید که می تواند به ما و سایر افراد دارای شاخص توده بدنی یا BMI کمک کند، آن را در قسمت نظرات و پیشنهادات با ما در میان بگذارید. منابع: ویکی پدیا – شاخص توده بدن (BMI)

دیدگاهتان را بنویسید