غذاهای مفید برای تغذیه سالمندان



مهم ترین توصیه تغذیه ای برای گروه سالمندان این است که غذا باید به گونه ای تهیه شود که تمام نیازهای فرد با مواد مغذی تامین شود، اما در عین حال ساده و کم حجم باشد. در مقاله غذاهای مفید برای تغذیه سالمندان شما را با لیست غذاهای مفید آشنا می کنیم. انتخاب نوع غذا در برنامه غذایی روزانه بسیار مهم است. نکته اساسی که پرستاران سالمند در برنامه غذایی سالمندان باید به آن توجه کنند، مصرف غذاهای کم چرب، کم کلسترول، کم نمک و پرفیبر است. عدم استفاده از غذای مناسب در این دوران باعث ایجاد بیماری در سالمندان می شود. نیازهای تغذیه ای سالمندان را بررسی کرده ایم و در این مقاله بهترین پیشنهادات غذاهای مفید برای تغذیه سالمندان را ارائه می دهیم. غذای ضروری و مفید برای سالمندان، تغذیه سالمندان و عادات غذایی بهینه و صحیح در پیشگیری از این بیماری ها موثر است، در نتیجه در صورت رعایت اصول تغذیه سالمندان، کمتر در معرض خطر ابتلا قرار می گیرند. بیماری های مختلف، و این منجر به بهبود کیفیت زندگی می شود. همه انواع نان به ویژه نوع غلات کامل، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و سایر غلات در این گروه قرار می گیرند. غلات یکی از نیازهای اصلی سالمندان است. برنامه تغذیه سالمندان باید روزانه 6 تا 9 واحد از این گروه غذایی را شامل شود. گروه میوه ها و سبزیجات، استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات ویتامین A و C، ویتامین های گروه B، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر را تامین می کند. مصرف روزانه حداقل دو واحد میوه و 3 واحد سبزی برای سالمندان الزامی است. بخشی از پروتئین، کلسیم و فسفر سالمندان از طریق لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی تامین می شود. بهتر است 2 تا 3 واحد از این گروه غذایی در برنامه غذایی سالمندان گنجانده شود. توصیه می‌شود ۴۰ تا ۶۰ درصد انرژی دریافتی روزانه سالمندان از پروتئین‌ها، به‌ویژه پروتئین‌های باکیفیت شامل ماهی، مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات و آجیل تامین شود. با افزایش سن، توده عضلانی کاهش می یابد و ذخیره پروتئین بدن کاهش می یابد، بهتر است با مصرف این مواد غذایی از آن اجتناب کنید. ویتامین D و ویتامین B12 از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز در تغذیه سالمندان هستند. افراد مسن با وجود تغییرات استخوانی و کم تحرکی کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، ویتامین D به مرور زمان در بدن کاهش می یابد و این امر خطر ابتلا به پوکی استخوان را در سالمندان افزایش می دهد. کمبود ویتامین B12 نیز مشکلاتی را در سیستم گوارش ایجاد خواهد کرد. کم آبی و تشنگی خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری، عفونت های دستگاه تنفسی، زخم بستر و یبوست را افزایش می دهد. بنابراین نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز برای سالمندان ضروری است. نوشیدن آب آلو یا آب برگ نیز باعث هضم بهتر و دفع آسان آن می شود. سالمندان در حالی که به آب فراوان نیاز دارند به دلیل تغییر در مرکز حساسیت به تشنگی در مغز از نوشیدن آب اجتناب می کنند. غذاهای مفید برای تغذیه سالمندان فهرست غذاهای مفید برای تغذیه سالمندان مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 برای سالمندان بسیار مفید هستند زیرا می توانند از سرطان، روماتیسم، آرتریت و مشکلات قلبی پیشگیری کنند. اسیدهای چرب امگا 3 را می توان در ساردین، ماهی تن، ماهی خال مخالی و سالمون یافت. همچنین در دانه های کتان، سویا، روغن کانولا و گردو یافت می شود. غذاهای غنی از کلسیم: کلسیم به بدن کمک می کند تا استخوان های سالم بسازد. همچنین فشار خون را کاهش می دهد. متاسفانه با افزایش سن، جذب کلسیم کاهش می یابد. غذاهای غنی از کلسیم عمدتاً محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر و همچنین سبزیجات سبز رنگ و غلات غنی شده با کلسیم هستند. غذاهای غنی از فیبر: با افزایش سن، سیستم گوارش کند می شود. دیواره های دستگاه گوارش ضخیم می شوند و انقباضات کندتر و کمتر می شوند که ممکن است منجر به یبوست شود. غذاهای غنی از فیبر به سیستم گوارش کمک می کنند تا روند طبیعی خود را انجام دهد. غذاهای غنی از فیبر عبارتند از غلات کامل، نان و پاستا سبوس دار، برنج قهوه ای، نان قهوه ای، میوه ها و سبزیجات. غذاهای غنی از آهن: وقتی آهن کافی مصرف نمی کنید، اکسیژن کافی به بافت های بدن نمی رسد. آهن هموگلوبین می سازد که اکسیژن موجود در خون را از ریه ها به سایر قسمت های بدن حمل می کند. غذاهای غنی از ویتامین D: ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند، بنابراین از پوکی استخوان جلوگیری می کند. همچنین، شواهد جدید نشان می دهد که ویتامین D ممکن است از بدن در برابر بیماری های مزمن مانند ام اس، دیابت نوع 2، سرطان، پوکی استخوان و روماتیسم محافظت کند. غذاهای غنی از ویتامین C: آنتی اکسیدان های ویتامین C می توانند از سرطان و مشکلات قلبی پیشگیری کنند. همچنین به بهبود زخم ها، ترمیم استخوان ها و دندان ها کمک می کند. همچنین در تولید کلاژن نقش دارد که به پوست شما خاصیت ارتجاعی می دهد، سلول های مرده پوست را از بین می برد و پوستی سالم به شما می دهد. شما می توانید با خوردن میوه و آب و سبزیجات طبیعی ویتامین C بدن خود را تامین کنید. مواد غنی از پتاسیم: پتاسیم عملکرد سلولی فشار خون را کاهش می دهد و احتمال سنگ کلیه را کاهش می دهد. میوه هایی مانند موز و آلو می توانند کمبود پتاسیم در بدن را جبران کنند. درست است که کمبود پتاسیم مشکل ساز است، اما مصرف زیاد آن نیز خطرناک است و مشکلاتی را به همراه دارد، بنابراین در مورد میزان مصرف مکمل ها حتما با پزشک خود مشورت کنید. مواد غنی از منیزیم: حفظ سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی و استخوان ها از جمله فواید منیزیم در بدن است. با افزایش سن، جذب این ماده کاهش می یابد. برخی از داروها برای افراد مسن نیز جذب منیزیم را کاهش می دهند. با مصرف موز، بادام، کلم بروکلی، نخود سبز و میوه های تازه، منیزیم را تنظیم کنید. غذاهای مفید برای تغذیه سالمندان برخی از میان وعده های سالم و خوراکی های مفید برای تغذیه سالمندان برخی از میان وعده ها برای سالمندان بسیار مفید است. اگر گزینه های غذایی سالم و کامل با پروتئین و مواد مغذی را انتخاب کنید، به کاهش وزن نیز کمک می کنند. برخی از این میان وعده ها مدت بیشتری شما را سیر نگه می دارند و از پرخوری جلوگیری می کنند. در ادامه تعدادی از این میان وعده های مغذی را معرفی می کنیم. آجیل مخلوط، میان وعده ای مغذی برای سالمندان آجیل یکی از میان وعده های مغذی برای سالمندان است که باعث کاهش بیماری های قلبی می شود و می تواند به پیشگیری از برخی سرطان ها، افسردگی و سایر بیماری ها کمک کند. علیرغم داشتن چربی نسبتا بالا، بسیار مغذی است. آجیل تعادل کاملی از چربی، پروتئین و فیبر سالم را فراهم می کند. حتما روزانه مقدار محدودی آجیل خام مصرف کنید. اگر قدرت جویدن کامل آجیل را ندارید، آنها را آسیاب کنید. سیب زمینی آب پز سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و پلی فنول است که سلامت روده را بهبود می بخشد و خطر بیماری قلبی را در سالمندان کاهش می دهد. می توانید سیب زمینی را با پودر دارچین بخورید. مطالعات کره بادام زمینی نشان می دهد که این ماده باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می شود. گفته می شود کره بادام زمینی کالری نسبتا بالایی دارد پس بهتر است در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. بادام یک میان وعده غنی، رضایت بخش و خوشمزه است. همچنین بادام اثرات مفیدی در کنترل قند خون دارد. شکلات تلخ یک میان وعده خوشمزه برای افراد مسن است. مصرف شکلات تلخ توسط افراد مسن نیز به بهبود وضعیت شناختی (از جمله حافظه) کمک می کند. به گفته محققان، مصرف منظم شکلات تلخ می تواند عملکردهای شناختی را در طول زمان تقویت کند. شکلات تلخ حاوی بیشترین مقدار فلاوانول است و مصرف روزانه آن به مقدار استاندارد نه تنها مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند، بلکه مفید است. نان، پنیر و گوجه فرنگی یک میان وعده سالم برای سالمندان است. گوجه فرنگی آنتی اکسیدان های غنی از پتاسیم، لیکوپن و ویتامین C است که خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را در سالمندان کاهش می دهد و پنیر سرشار از پروتئین و کلسیم است و ترکیب این دو گزینه مناسبی برای میان وعده و از جمله غذاهای مفید برای تغذیه سالمندان است. تخم مرغ آب پز تخم مرغ یکی از سالم ترین و با خاصیت ترین مواد غذایی است که به عنوان میان وعده برای سالمندان استفاده می شود. این ماده حاوی مقدار زیادی پروتئین و ویتامین های K و B12 است. با نظر پزشک حتما از زرده آن استفاده کنید. میوه های خشک، تغذیه مناسب برای سالمندان، سیب، زغال اخته، موز و سایر میوه های خشک بدون مواد نگهدارنده و کم قند هستند. غذاهای مفید برای تغذیه سالمندان غذای مناسب برای سالمندان بدون دندان اگر دندان ندارید و نمی توانید هیچ غذایی بخورید رژیم غذایی زیر شما را با غذاهای نرم که به راحتی هضم می شوند آشنا می کند. اگر نمی توانید میوه را به طور معمول بخورید، آن را پوست بگیرید و برش دهید. حتی می توانید آن را رنده کنید یا در لیوان مخلوط کنید. یکی از بهترین و رایج ترین غذاهای نرم، سوپ است. سوپ ها حاوی مایع غلیظ هستند و به راحتی قابل خوردن هستند. می توانید سبزیجات و مواد سوپ را از قبل در مخلوط کن مخلوط کرده و سپس به سوپ اضافه کنید. حلیم نیز یکی از غذاهای مقوی، خوشمزه و پرطرفدار برای سالمندان بدون دندان است. آبگوشت خانگی نیز بسیار مناسب است. پوره سیب زمینی یکی دیگر از غذاهای نرمی است که مصرف آن توصیه می شود. می توانید مقداری شیر، نمک و فلفل به آن اضافه کنید تا بافت پوره نرم تر و خوشمزه تر شود. شیربرنج نیز برای افراد مسن بدون دندان غذای ساده و خوبی است. این غذا به راحتی تهیه می شود و بافت نرمی دارد. آب قلم و آبگوشت، این غذای آبکی نه تنها خوشمزه است، بلکه حاوی مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی است و یکی از خوراکی های مفید برای تغذیه سالمندان به حساب می آید. در عین حال آب گوشت و آب قلم به خوبی آب مورد نیاز بدن را تامین می کند و برای افرادی که نمی توانند به راحتی آب بنوشند مفید است. از آب قلم می توان در سوپ نیز استفاده کرد. البته قبل از استفاده از آب قلم و آب گوشت باید چربی آن را پاک کنید. همانطور که می دانید با افزایش سن یک سری از فعالیت های بدن کند می شود یا اصلا انجام نمی شود. با داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی می توانید زندگی سالم تری داشته باشید. شرکت سپید گستر با داشتن پرستاران حرفه ای در این زمینه آماده خدمت رسانی به شما سالمندان عزیز می باشد تا زندگی شاد و آسوده ای داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید