پیشگیری از کبد چرب + چگونه از کبد چرب پیشگیری کنیم؟


کبد چرب یکی از عوارض شایعی است که افراد در هر سنی ممکن است درگیر آن باشند، افراد به دلیل تجمع و ذخیره چربی در کبد دچار بیماری کبد چرب می شوند. اکثر افراد مبتلا به کبد چرب هیچ علامتی ندارند و ممکن است سال ها اثرات آن را تجربه نکنند. در موارد جدی، کبد چرب ممکن است منجر به نارسایی کبد و نارسایی آن شود. در این مقاله در مورد روش های پیشگیری از کبد چرب صحبت می کنیم. پیشگیری از کبد چرب یک عارضه بسیار شایع است که دانسته و ناآگاهانه میلیون ها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که فردی از کبد چرب رنج می برد، چربی بیش از حد معمول در کبد او ذخیره می شود. در برخی موارد، کبد چرب کنترل نشده می تواند به یک وضعیت تهدید کننده برای سلامت فرد تبدیل شود. کبدی که در مراحل بحرانی است ممکن است از کار بیفتد یا دچار نارسایی شود. به همین دلیل پیشگیری از کبد چرب بسیار مهم است. خوشبختانه بسیاری از بیماران مبتلا به کبد چرب می توانند با تغییر سبک زندگی خود این بیماری را درمان کنند. همچنین با ورزش، تغذیه صحیح و رعایت عادات خوب می توان از کبد چرب پیشگیری کرد. اگر می خواهید از داروهای گیاهی برای بهبود علائم کبد چرب استفاده کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروهای گیاهی ممکن است بر روی کبد اثر معکوس داشته باشند و مشکل را تشدید کنند. ورزش و پیشگیری از کبد چرب اولین قدم موثر برای تسکین و رفع علائم کبد چرب و همچنین کنترل آن و کاهش وزن است. پزشک با ارائه یک برنامه ترکیبی متشکل از ورزش و تغذیه سالم سعی می کند بیمار را در روند کاهش وزن راهنمایی و کمک کند. بد نیست بدانید کاهش وزن آهسته و پیوسته در کنترل علائم و عوارض کبد چرب فوق العاده موثر است. بسیاری از مبتلایان توانسته اند با انجام ورزش منظم سلامت کبد خود را بازیابی کنند. مطالعات نشان می دهد که بیماران مبتلا به کبد چرب تنها با کاهش 10 درصد وزن بدن خود با ورزش و تغذیه سالم، کاهش علائم و بهبود سلامت خود را تجربه می کنند. جراحی کاهش وزن بعد از ورزش نیز می تواند راهی برای کاهش وزن و بهبود علائم کبد چرب باشد. اما اگر کاهش وزن برای بیمار مقدور نباشد و بیمار به سیروز کبدی مبتلا شود، پیوند کبد تنها راه درمان خواهد بود. برای پیشگیری از کبد چرب چه بخوریم؟ همانطور که اشاره کردیم مهمترین و موثرترین اقدام برای درمان کبد چرب کاهش وزن است. اما علاوه بر ورزش و انجام یک سری تمرینات، داشتن یک رژیم غذایی سالم ضروری است. غذاهای سالم بخورید و هرگز به سبک غذایی قبلی خود برنگردید تا علائم بهبودی کبد را معکوس کنید. در ادامه به چند ماده غذایی اشاره می کنیم که بیمار مبتلا به کبد چرب باید مصرف کند یا آنها را با غذاهای مضر جایگزین کند. قهوه برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی به منظور کاهش یا مهار آنزیم های غیر طبیعی کبدی، نوشیدن 2 فنجان قهوه در طول روز را توصیه می کنیم. قهوه می تواند از کبد در برابر NAFLD (بیماری کبد چرب غیر الکلی) محافظت کند. در مطالعات انجام شده در سال 2021، قهوه به عنوان عاملی در کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی معرفی شد. تحقیقات نشان می دهد که قهوه می تواند خطر فیبروز کبدی و پیشرفت آن را در افراد با سابقه NAFLD کاهش دهد. جالب است بدانید که کافئین موجود در قهوه، چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار در کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری های کبدی نیز موثر است. سبزیجات و جلوگیری از رسوب چربی متخصصان تغذیه همیشه به مردم توصیه می کنند که بخش زیادی از بشقاب خود را به سبزیجات اختصاص دهند. ترکیبات موثر موجود در بسیاری از سبزیجات، به ویژه اسفناج و دیگر سبزیجات با برگ سبز تیره، می توانند از کبد در برابر بیماری کبد چرب محافظت کنند. محققان در مطالعه جدید خود دریافتند که ترکیبات موجود در اسفناج به طور قابل توجهی در کاهش خطر ابتلا به NAFLD موثر است. آنها می گویند این اثر ممکن است به دلیل نیترات ها و پلی فنول های مختلف موجود در برگ های اسفناج باشد. همچنین نشان داده شده است که تاثیر اسفناج خام بر کبد چرب چندین برابر بیشتر از اسفناج پخته بوده است. با پختن، سرخ کردن و اعمال هر فرآیند پخت، پلی فنل ها و آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج و سایر سبزیجات سبز به شدت کاهش می یابد و به همین دلیل خواص خود را برای محافظت از سلامت کبد و سایر اندام ها از دست می دهند. جو دوسر و افزایش فیبر حتما بارها شنیده اید که فیبر موجود در غلات و سبزیجات تاثیر مثبتی بر بدن به خصوص بر سیستم گوارشی دارد. غذاهایی که سرشار از غلات کامل و حاوی فیبرهای سالم هستند، مانند بلغور جو دوسر، می توانند خطر ابتلا به بیماری کبد را کاهش دهند. به بیماران کبد چرب توصیه می شود هر روز به اندازه کافی غلات کامل و جو بخورند. فیبر موجود در جو دوسر می تواند تری گلیسیرید را در این افراد کاهش دهد. همچنین فیبر موجود در جو دوسر به کاهش علائم منفی کبد چرب در این گروه کمک می کند. چربی های غیراشباع بهتر است از امروز مصرف سوسیس، گوشت چرب، کره و سایر منابع چربی اشباع را متوقف کنید. اما در عوض، غذاهای حاوی چربی های غیر اشباع مصرف کنید. برای مثال می توانید از روغن زیتون، آووکادو، ماهی چرب و کره آجیل استفاده کنید. این چربی ها برای کاهش علائم کبد چرب و بهبود وضعیت این بیماری مفید هستند. برخی از کارشناسان به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می کنند رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کنند. رژیم مدیترانه ای حاوی غذاهایی است که از چربی های اشباع نشده نیز سود می برند. چربی های غیراشباع در کاهش کلسترول و عوارض کبد چرب موثر هستند. سویا و لوبیا برای پیشگیری از کبد چرب افرادی که از دوران کودکی رژیم غذایی سالمی دارند و همیشه از دانه های مغذی در وعده های غذایی خود استفاده می کنند، تا حد زیادی از خطر ابتلا به بیماری کبد چرب در امان خواهند بود. تحقیقات نشان می دهد که بیشتر حبوبات، مانند نخود، نخود و سویا، فوق العاده مغذی هستند و نشاسته های مقاومی را برای دستگاه گوارش فراهم می کنند. این نشاسته ها سطح سلامت روده را افزایش می دهند. جالب است بدانید افرادی که به طور مرتب حبوبات مختلف مصرف می کنند، قند خون متعادل و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهند. همچنین اگر فردی چاق باشد و در یک بازه زمانی حبوبات بیشتری بخورد، میزان چربی بد خون و تری گلیسیرید خون او کاهش می یابد. بنابراین افراد با مصرف حبوبات می توانند خطر ابتلا به کبد چرب را تا حد زیادی کاهش دهند. از آنجایی که سویا حاوی بسیاری از پروتئین های مفید است، می تواند جایگزین گوشت قرمز شود و به بیماران در کنترل کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند. سویا به دلیل داشتن انواع خاصی از پروتئین از تجمع چربی در بافت های مختلف بدن به ویژه قلب و کبد جلوگیری می کند. زردچوبه سرشار از کورکومین برای مبارزه با نشانگرهای کبد چرب است. این ماده فعال می تواند به کاهش نشانگرهای کبد چرب کمک کند. مطالعات نشان می دهد که زردچوبه می تواند سطح سرمی ALT و AST را کاهش دهد. این دو آنزیم کبدی در افراد مبتلا به کبد چرب به طور غیر طبیعی بالا هستند و باید کاهش یابند. ماهی برای کاهش التهاب غذاهای دریایی به ویژه ماهی نقش موثری در کاهش التهاب و سطح چربی در کبد دارند. اگر از بیماری کبد چرب رنج می برید، به شما توصیه می شود که ماهی های چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ماهی های چرب مانند سالمون، تن، سالمون و ساردین می توانند منجر به بهبود علائم کبد چرب شوند. ماهی های چرب منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. خوب است بدانید که اسیدهای چرب سالم به ویژه امگا 3 تاثیر بسزایی در کاهش چربی های ناسالم کبد دارند. همچنین امگا 3 باعث افزایش چربی خوب خون یعنی HDL می شود و از طرفی باعث کاهش تری گلیسیرید می شود. بنابراین، اگر از NAFLD رنج می برید، از مصرف ماهی های چرب غافل نشوید. آجیل برای درمان التهاب و مقاومت به انسولین آجیل می تواند به کاهش سطح التهاب در کبد کمک کند. همچنین انواع مغزها می توانند مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند. بنابراین افرادی که آجیل مصرف می کنند و غذاهای حاوی انواع آجیل مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند. اگر از کبد چرب رنج می برید، حتما از مغز در وعده های غذایی خود استفاده کنید. مصرف مقدار مناسب گردو در طول روز می تواند به شما در کنترل اثرات مضر کبد چرب در طولانی مدت کمک کند. در آزمایشات بعدی کبدی که انجام می دهید اثرات مثبت مصرف گردو را خواهید دید. تخمه آفتابگردان برای افزایش آنتی اکسیدان تخمه آفتابگردان یکی از دانه های چرب و مغذی است که برای مبتلایان به کبد چرب مفید است. این دانه سرشار از ویتامین E است و می تواند به کاهش التهاب ناشی از کبد چرب کمک کند. برخی ممکن است بگویند که مکمل های ویتامین E را می توان برای کنترل اثرات التهابی کبد چرب مصرف کرد، اما به نظر می رسد تخمه آفتابگردان گزینه بهتری باشد. یک وعده 100 گرم تخمه آفتابگردان می تواند حدود 20 میلی گرم ویتامین E که معادل 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E است را برای بدن شما تامین کند سیر معجزه ای برای سلامت کبد است. سیر غذایی است که تقریباً برای تمام اندام ها و بافت های بدن ما مفید است. از پوست و مو گرفته تا کبد که مدت هاست درگیر عوارض بوده است. سیر تازه یا پودر سیر می تواند به کاهش چربی در افراد مبتلا به کبد چرب کمک کند. همچنین سیر غذایی است که تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. سیر می تواند آنزیم های غیر طبیعی را کاهش دهد. اگر دقت کرده باشید مردم چین همیشه سیر را با وعده های غذایی خود می خورند و از خواص آن بهره می برند. سیر به عنوان یکی از ریشه های با ارزش غذایی و درمانی بالا معرفی می شود. به گزارش mayoclinic، بسیاری از پزشکان بر این باورند که مبتلایان به کبد چرب غیرالکلی می توانند با پیروی از سبک زندگی سالم و درمان های خانگی موثر، بیماری کبد چرب را کنترل کرده و اقدامات موثری برای درمان این بیماری انجام دهند. در مورد کنترل و پیشگیری از کبد چرب به نکات زیر توجه کنید: کاهش وزن، حذف رژیم های غذایی ناسالم، ورزش و تحرک ضامن حفظ سلامتی است، کنترل دیابت را جدی بگیرید، چربی خون را کنترل کنید، مراقب کبد خود باشید، هر چیزی که به کبد شما فشار می آورد. ورود آن یا به عبارت دیگر افزایش استرس کبد (مانند الکل و غذاهای ناسالم) مضر است. برخی داروها می توانند مشکلات کبد چرب را تشدید کنند، بنابراین همیشه دستورالعمل مصرف داروها را مطالعه کنید. آیا ویتامین E به درمان کبد چرب کمک می کند؟ گروهی از متخصصان و محققان بر این باورند که ویتامین E و سایر ویتامین های آنتی اکسیدان می توانند آسیب های ناشی از التهاب را کاهش دهند و از کبد در برابر عوامل التهابی محافظت کنند. برخی شواهد نشان می دهد که مکمل ویتامین E شانس کاهش آسیب کبدی را در افراد مبتلا به کبد چرب افزایش می دهد. اما از سوی دیگر، افزایش سطح ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات و همچنین خطر مرگ را در مردان افزایش دهد. آیا قهوه به درمان کبد چرب کمک می کند؟ مطالعات نشان داده است که برخی از افرادی که کبد چرب داشتند و در طول روز چندین فنجان قهوه می‌نوشیدند، نسبت به سایر افرادی که بدون قهوه نوشیدنی می‌نوشیدند، کمتر تحت تأثیر این عارضه قرار گرفتند. هنوز ثابت نشده است که چگونه قهوه می تواند تا حدی اثرات مضر کبد چرب را خنثی کند. چند نکته برای پیشگیری از کبد چرب مهم ترین اصل در پیشگیری از عوارض کبد چرب پیروی از سبک زندگی سالم است. اما به یاد داشته باشید که ورزش و پرهیز از برخی غذاها و نوشیدنی ها می تواند شما را از خطر ابتلا به کبد چرب محافظت کند. در زیر به نکاتی در این زمینه اشاره می کنیم: الکل: نوشیدن الکل یا نوشیدنی های حاوی الکل در بلند مدت و کوتاه مدت بر سلامت کلی شما تأثیر منفی می گذارد. الکل یکی از عوامل اصلی کبد چرب است. پس اگر کبد چرب دارید کم کم الکل را کنار بگذارید. فست فود و غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانید. افزایش قند خون ارتباط مستقیمی با تجمع چربی در کبد دارد. مصرف نمک: مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف نمک به طور مستقیم با افزایش خطر ابتلا به کبد چرب مرتبط است. اگر علاوه بر کبد چرب از فشار خون بالا نیز رنج می برید، این موضوع را جدی بگیرید. مصرف نان سفید، برنج و ماکارونی: هر غذایی که با آرد سفید تهیه شده و فرآوری شده باشد می تواند برای کبد مضر باشد. مصرف گوشت قرمز: گوشت گاو و انواع دیگر فرآورده های گوشتی که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع هستند از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا به کبد چرب محسوب می شوند. بنابراین لازم است از مصرف این مواد غذایی خودداری شود. اگر از بیماری کبد چرب رنج می برید یا علائم بیماری های دیگر را دارید و نیاز به خدمات پزشکی و آزمایشگاهی دارید، می توانید از خدمات تست خانگی هومکا استفاده کنید. برای ارتباط با هومکا، مشاوره و رزرو نوبت می توانید با شماره 02167371 تماس بگیرید. ” class=”wp_ulike_btn wp_ulike_put_image wp_post_btn_7310″ style=”width: 120px!important;height: 40px! shadow: none!important;color: #ffffff!important;”> من منبع mayoclinichealthline را دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید